In het najaar van 2023 hebben alle afdelingen en woningen gewerkt met het ‘Kortcyclisch cliëntervaringen meten’. Dit is een nieuwe manier om de ervaringen van onze bewoners op te halen. In plaats van een extern bureau gaan de aandachtsvelders nu zelf met onze bewoners en contactpersonen in gesprek.
Twee keer per jaar spreken de aandachtsvelders van de afdeling/ woning hun bewoners en contactpersonen over hoe zij de zorg aan onze bewoners ervaren. Ze doen dit aan de hand van een vragenlijst waarvan de teams zelf de thema’s bepalen, passend bij de bewonersgroep.
Bewoners en contactpersonen zijn positief over deze nieuwe manier van ervaringen delen. Door het persoonlijke gesprek voelt men zich meer betrokken en gehoord bij het onderzoek. Bijna alle bewoners en contactpersonen wilden meedoen met deze nieuwe vorm van cliëntervaringen ophalen.
Het rapport is direct na de uitvraag beschikbaar. De afdeling/ woning kan dus ook snel aan de slag met mogelijke verbeterpunten.
De resultaten van de afdeling/ woning worden besproken met de bewoners en/of hun contactpersonen. In het onderzoek is daarnaast een aantal vragen opgenomen die aan elke bewoner of contactpersoon worden gevraagd. In de infographic staan de belangrijkste resultaten van deze vragen.